Texts

TOTAL TAYANGAN LAMAN

Categories

Labels

Pages

Diberdayakan oleh Blogger.

Ads 468x60px

Followers

Featured Posts

Home » » Kenali saye DISINI !

Kenali saye DISINI !

Assalaamu 'alaikum Warahmatullahi wabarakaatuh !
(Baca dengan Dialek Melayu)
      Dengan mengucapkan BISMILLAAHI RAHMAANIRRAHIM, saye mulai postingan blog sederhane saye ni dengan niat pertame adelah Belajar, selepas tu barulah BERBAGI ape yang saye tau kepade yang Belum Tau atau pun yang Sudah Tau (kalau nak, kalau tak nak pon tak ape-ape). Pertame-tame punye niat nak buat blog ni, terlintas dalam benak saye sebuah pertanyaan, Ape tujuan saye ciptekan blog ni?. Nah, sebelum saye jawab pertanyaan saye tadi tu, alangkah baeknye saye paparkan sediket latar belakang diri saye ni yang nantinye melahirkan sebuah blog sederhane dengan name IdheniNews
        Saye yang terlahir dengan name DHENI ROHMADI adelah seorang guru SD yang bertugas di daerah terpencil di Kabupaten Lingga Provinsi Kepulauan Riau tepatnye di Sebung Desa Baran Kecamatan Senayang. Sebagai seorang guru atau cekgu (kate orang Melayu), mengajar adalah salah satu kewajiban pokok yang harus dijalani dengan sebaek-baeknye, disinilah beban amanah berat yang saye pikul sebagai tanggung jawab saye sebagai seorang guru. Seiring dengan perkembangan zaman, telah banyak kemajuan diberbagai sektor tak terkecuali juge dunie pendidikan yang mengharuskan kite sebagai pendidek turut serte berkembang sebagai  respon positif dalam menyesuaikan diri terhadap kemajuan zaman tersebut. Ini terbukti dengan adenye perubahan-perubahan yang dilakukan oleh pemerintah dalam dunie pendidikan, baik dalam bidang kurikulum, sistem kerje, maupun manajemen dari tiap-tiap pemangku kepentingan dalam dunie pendidikan. 
        Seiring dengan berkembangnye dunie pendidikan, banyak kemajuan-kemajuan ataupun kemudahan-kemudahan yang kite rasekan, kemajuan dan kemudahan yang tampak oleh kite salah satunye adalah segale pelaporan dan pendataan yang dilakukan oleh tiap instansi pendidikan dilakukan dengan cara online. Cepatnye akses yang didapat melalui sistem online dapat mempermudah kite dalam menerime dan pengiriman data, sehingge data yang diperlukan lebih cepat sampai. Bayangkan saje, setelah data selesai dikerjekan, hanye dalam hitungan detik/menit data yang telah kite siapkan dapat terkirim kepade orang/instansi yang kite tuju. Kemajuan-kemajuan seperti ini tentulah harus kite dukung terus-menerus agar dunie pendidikan kite akan menjadi lebih maju. Disamping kemajuan/kemudahan yang kite dapatkan tadi, ternyate tak lepas juge dari permasalahan-permasalahan yang timbul belakangan ni. Dalam penerapannye ternyate masih ade kendala dalam penggunaan sistem online tersebut. Salah satunye adalah kurangnye informasi dan sosialisasi di daerah-daerah terpencil yang diakibatkan oleh beberapa faktor. Adapaun faktor tersebut terdiri dari faktor SDM, Sarana dan Prasarana dan Lokasi/Daerah suatu tempat. Beberape faktor tersebut tentulah sangat berpengaruh terhadap penerapan sistem online tersebut, sehingge masih banyak guru-guru yang berade di daerah terpencil termasuk juge saye juge merasekan permasalahan yang same sehingge menghambat kerje kite dalam menerapkan sistem yang diberlakukan. Permasalahan-permasalahan di atas memanglah ade dan bukanlah sikap kite sebagai seorang guru hanye berpangku tangan dalam menghadapi permasalahan seperti ini. Setidak-tidaknye harus ade usahe/ikhtiar untuk menyelesaikan/mengatasi permasalahan-permasalahan yang ade, sehingge faktor-faktor penghambat tadi bukanlah satu-satunye alasan untuk kite berdiam diri dan meratapi nasib yang menimpe kite. 
           Dari latar belakang permasalahan di atas, timbullah niat dalam diri saye untuk lebih banyak belajar agar menjadi lebih pandai dan bijak dalam menghadapi permasalahan-permasalahan yang ade. Dengan banyak belajar, make saye dapat membantu diri saye dan orang lain pade umumnye. Nah!, tak lengkap rasenye jike tak BERBAGI ilmu kepade yang memerlukan sebagai tande INDAHNYE persaudaraan antar sesame. Saye tau dan sadar sesadar-sadarnye bahwe saye bukanlah satu-satunye orang yang bise membantu rekan-rekan sekalian dengan sedikit ilmu pengetahuan yang saye punye. Masih banyak lagi orang-orang yang berpengetahuan lebih dan bijak dalam menyelesaikan suatu masalah, namun alangkah baeknye jike sedikit ilmu ni kite ajarkan kepade orang-orang yang memerlukan. Atas dasar inilah saye mulai merintis sebuah blog sederhane yang mungkin bise sediket banyak memberikan pencerahan kepade rekan-rekan sekalian.
        Akhir kate "Tak Ade Gading yang Tak Retak", "Tak Ade Manusie yang Sempurne", mohon maaf jike dalam perjalanan Blog IdheniNews ni masih banyak terdapat kekurangan, mudah-mudahan kritik dan saran dari rekan-rekan semue dapat menambahkan ilmu bagi saye dan membuat blog saye ni menjadi lebih layak dan pantas untuk dipublikasikan. Amin.
HIDUP DUNIE PENDIDIKAN !!!

0 komentar:

Posting Komentar

Like us on Facebook
Follow us on Twitter
Recommend us on Google Plus
Subscribe me on RSS